Vad var det som gjorde att du blev intresserad av marknadsföring?
- Marknadsföring är min absolut största passion i livet. Jag längtar verkligen genuint efter att få gå till jobbet varje dag. Jag är väldigt tacksam för att jag så tidigt i min karriär hittade rätt. Jag brukar citera Alicia Vikander här som sa: ”Being able to call your job your passion is success in my eyes”.
- Men, från start var faktiskt drömmen att bli journalist. Den drömmen uppfylldes tidigt och jag är enormt tacksam för den erfarenheten idag. Jag började studera på journalistprogrammet i Stockholm direkt efter gymnasiet och fick jobb som nyhetsreporter redan efter första terminen där jag skrev om allt från bränder till större grävande reportage. Jag hann jobba på 4 olika dagstidningar, ett fantastiskt yrke på många olika sätt som jag lärde mig mycket av.
- Men jag kände tidigt att passionen ändå låg i något helt annat. Jag ville ha ett jobb där jag verkligen kunde få utlopp för mitt strategiska tänkande och mitt stora resultatfokus. När jag började studera marknadsföring kände jag bara wow, jag har hittat min stora passion i livet. Här kan jag ta ut svängarna i kommunikationen på ett annat sätt och samtidigt har jag möjligheten att nå de där chef- och ansvarstjänsterna tidigt om jag gör ett riktigt grymt jobb. Jag har alltid älskat roller med stort ansvar, jag brukar skämta och säga att jag levererar som bäst och trivs bäst med kniven mot strupen.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
- Eftersom jag är både marknadschef och IT-chef på Kvdpro så består mina dagar både av uppgifter inom marknad och IT, större som mindre, strategiska som operativa. Viktigast för mig är att stötta mina grymt duktiga medarbetare i teamet och ge dem de förutsättningar de behöver för att kunna leverera och må bra. Vi bollar dagligen hur sociala medier-inläggen ska utformas till vad mejlutskicken och sms-utskicken ska innehålla för information.
- Senaste tiden har jag jobbat mycket med budget, strategi, affärsplan och rekrytering. Mina dagar består annars mycket av analys, uppföljning och trendspaning för att ständigt hitta nya potentiella samarbetet, nya kanaler och nya sätt att arbeta med vår marknadsföring och IT för att fortsätta leverera ännu bättre produkter och resultat.
Hur söker du inspiration?
- Överallt! Jag är som en liten svamp, LinkedIn, Resumé, sociala medier, kollegor. Dyker det upp något intressant någonstans så läser jag det, eller tittar på det. Är det något jag inte förstår, då frågar jag. Att våga fråga är nog en av de stora anledningarna till att jag också lärt mig mycket.
Har du märkt av några speciella trender just nu inom marknadsföring?
- Som digital marknadschef idag är det enormt viktigt att granska och analysera sina marknadsaktiviteter. Man måste alltid ställa sig frågorna: Vad har insatserna gett för effekt? Vilka aktiviteter ska maximeras? Vad ska tas bort för att få ut maximal lönsamhet? Data är för mig hård fakta. Ju mer vi vet om kunden ju mer går det att målgruppsanpassa och rikta personliga erbjudanden.
- Granska, granska, granska men samtidigt – gå på magkänsla. Man får absolut inte vara rädd att testa och våga experimentera. Dagens digitala marknadschef ser till att kärnverksamheten håller en hög kvalité och hög konverteringsfrekvens, men ser också till att ha kanalmixen för att kunna bemöta kunden genom hela köpresan.
Vad spår du för kommande trender inom marknadsföring?
- Vi måste först och främst fortsätta utveckla de personliga erbjudandena, fatta datadrivna beslut och finnas i kanalerna där kunderna finns.
- Som marknadschef och IT-chef så har jag ju så klart en enorm kärlek till teknik och IT inom marknad. Utan IT kommer vi marknadsförare inte långt i framtiden. Fler företag måste förstå vikten av ett tätare samarbete mellan IT och marknad. Det pratas mycket om begreppet Smarketing idag, som handlar om hur sälj och marknad ska jobba ihop. Jätteviktigt, men vi borde prata lika mycket om hur marknad och IT ska jobba ihop och mynta ett begrepp även för det. Vi kan kalla det IT-marketing.
- Vi marknadsförare måste förstå vikten av och vilja skapa oss en förståelse av IT. Genom den förståelsen kan vi få ett bredare perspektiv av kundens beteende, användarvänlighet och den otroliga data vi har. Jag vill vara ärlig och säga att, för ett år sedan, innan jag började min tjänst som marknadschef och IT-chef, hade jag väldigt liten förståelse för IT. Idag ett år senare, som chef för ett kombinerat IT/marknads-team kan jag knappt förstå hur jag skulle klara mig utan både IT och marknad i ett team. Att väva samman de två områdena redan i startskedet av projekt skapar fantastiska produkter och en mycket djupare förståelse om hur vi ska gå tillväga för att skapa den bästa tjänsten, kampanjen eller produkten. Kanske ska IT finnas med i utbildningen för marknadsförare? Kanske borde fler företag ha kombinerade marknads/IT-team?
Finns det någon marknadsföring/kampanj som du minns väl?
- Den reklam som imponerat på mig mest senaste åren är Volvos B2B-reklam ”Pump it up” med Dolph Lundgren. Det är inte lätt att göra en spännande cool reklam riktad till företag. Och den handlar ju om precis det som vi på Kvdpro säljer, tunga fordon och maskiner, så jag kanske är lite partisk.
Vad är det som gör att du minns den så väl, tror du?
- Den stack ut så enormt mycket i sitt utförande. Visst, en kändis med i reklamen, det är ju klassisk precis som jag nämnt ovan. Men reklamen är riktigt snygg och välgjord och att våga ge sig på B2B-reklam i TV, modigt och riktigt bra.
Har du varit med och skapat någon annorlunda kampanj, någonting utanför boxen?
- Jag lanserade Handla Online på Maxi Ica Stormarknad Kungälv, ett stort projekt med enormt lyckat resultat. Vi var tidigt ute och många hade inte lanserat onlinehandel för mat då. Idag har de flesta det, men just då var det spännande och roligt att se vilket enormt intresse som fanns på marknaden från dag ett. Jag hoppas få genomföra massor av annorlunda ”utanför boxen-kampanjer” i min karriär framöver.
Vad är ditt bästa marknadsföringstips?
- Se till att omgärda dig av rätt människor. Bygg nätverk! Dina samarbetspartners, leverantörer och medarbetare måste vilja leverera, inte bara leverera för att de måste. Jag upplever att många inte vågar ”klippa svansarna” idag. Om leveransen är 70% från en leverantör eller kanske ännu mindre, varför är de kvar? Om du lägger tiotusentals kronor, eller hundratusentals kronor på marknadsföring i en kanal som du inte riktigt kan se effekten av, varför är den kvar? Våga avsluta, våga klippa, och fokusera hellre på att förbättra det som fungerar eller ersätt med nya bättre kanaler eller samarbeten. Det kan vara obekvämt och lite läskigt, men för att nå framgång är det just de besluten man måste våga fatta. Jag värdesätter goda relationer enormt högt. Jag kan själv inte bygga Rom från grunden på en dag – jag måste omgärdas av människor jag tror på och som tror på mig. Lika väl som mina samarbetspartners hjälper mig vill jag hjälpa dem, vi ska kunna varandras bollplank.
- Jag valde att byta ut en stor etablerad byrå och frågade istället två tidigare kollegor/bekanta om de ville få uppdraget. I det läget hade dem inte ens ett bolag, men jag frågade dem: ”Kan ni tänka er att starta ett och ta in mig som första kund? Jag tror verkligen på er!”. Ett av de modigaste besluten jag gjort i min karriär, men också det bästa. Idag är ”Bara Tre Killar”, B3K som vi kallar dem, en av de stora anledningarna till Kvdpros fina framgång.
Ser du dig själv som konventionell eller en person som tänker utanför boxen?
- Jag tror att de flesta skulle beskriva mig mer som ”utanför boxen-person”. Jag älskar förnyelse, affärsutveckling, att lansera nytt och framförallt tänka nytt. Jag är mer en utanför boxen-person, men samtidigt försöker jag vara konventionell i de lägena det krävs. För att kunna fatta rätt beslut och göra rätt prioriteringar så tror jag ett det konventionella förhållningssättet är minst lika viktigt. En balans dem emellan skulle jag nog säga är det perfekta.
Familj?
Två fantastiska äldre systrar och föräldrar.
Uppväxt?
I en liten liten by i de småländska skogarna som heter Urshult.
Utbildning i korthet?
Jag har studerat 4 år. Journalistik, statsvetenskap och media och kommunikation.
Karriär i korthet?
Journalist, nyhetsreporter, på 4 olika lokala dagstidningar. Var tidigare marknadschef inom ICA på Maxi Ica Stormarknad Kungälv. Idag marknadschef och IT-chef på Kvdpro.
Fritidsintressen?
Mat! Förutom marknadsföring som är min stora passion i livet älskar jag att äta ute och få nya smakupplevelser. Flera av mina vänner skulle nog kalla mig ett levande restaurang-lexikon. Annars dansar jag faktiskt bachata, men jag haft en liten paus ett tag. Ska börja nu igen!
Din intresseanmälan har nu sparats och vi kommer behandla den inom kort. Vi kontaktar dig så snart vi kan.