Vad var det som gjorde att du fick rollen som VD?
- Framförallt eftersom jag har en bra mix av kompetenser och personlighetsdrag som passar uppdraget. Först och främst så har jag erfarenhet av franchise som är ganska speciellt, det finns inte så många som håller på med det. Jag varit både franchise-givare och franchise-tagare. Sedan har jag jobbat väldigt mycket med marknadsföring. Det har blivit som en nisch lite av sig själv eftersom jag tycker att det är kul med kommunikation. Jag är dessutom driven som människa och kan hitta nya vägar. Allt det här tillsammans gjorde att jag fick rollen som VD.
Vad var det som gjorde att du började intressera dig för marknadsföring?
- Eftersom det är marknadsföring som gör skillnad. Allt ifrån hygienfaktorer, kampanjer och tonalitet. Det är så mycket kring att bygga ett varumärke. Första gången jag kom i kontakt med marknadsföring så trodde jag att allting skulle vara enkelt och självklart – men så var det inte. Jag förstod ganska snabbt hur avancerat och djupgående det egentligen är.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
- Det finns ingen typisk egentligen, men jag brukar försöka svara på mail och bocka av alla ”tråkiga saker” så snabbt som möjligt. Sedan pratar jag med alla i personalen, kollar hur de mår och hur det går med projekten. Jag vill även vara ute på olika enheter så mycket som möjligt och arbeta verksamhetsnära. Så fördelningen är ca 20 procent VD-administration, 40 procent relationer och resterande försäljnings- och marknadsbaserat. Det blir mycket ”fluff” när man jobbar som VD som inte ger så mycket kortsiktiga värden, utan man jobbar mer med långsiktiga värden.
Hur söker du inspiration?
- Det gör jag mest genom samtal med människor och kontakter. Väldigt lite genom att läsa och ”hänga med”, det är mer hygienfaktorer. Försäljning handlar mycket om in- och output, det är människor på båda sidor. Därför är det viktigt att försöka förstå helheten och hur människor fungerar. Så vid varje möte med en människa så hittar jag någon form av inspiration.
Har du märkt av några speciella trender just nu inom marknadsföring?
- Jag upplever att man gör allt för att vara annorlunda, men att man någonstans på vägen tappar bort själva budskapet och det som skapar ekonomiskt värde. Att det kanske blir mer roligt än bra. Många verkar även vara villiga att testa lite konstigare grejer. Det tolkar jag som att ingen riktigt vet hur man ska marknadsföra sig i dag. Det känns lite kaosartat med digitaliseringen där det gamla möter det nya. Vi är mitt i stormens öga och ingen vet riktigt vart vi är på väg. Folk verkar vara benägna att ändra sig hela tiden. Detta upplever jag som någon slags generell trend. På samma gång har man tagit fasta på de gamla värdena i story telling, att man kan identifiera sig med varumärket. Ändå väljer man att marknadsföra väldigt tokigt.
Vad spår du för kommande trender inom marknadsföring?
- Jag tror att vi kommer gå tillbaka till analog marknadsföring ganska mycket. Reklamen kommer nog även bli ännu mer personligt och man kommer att skicka ut förebyggande reklam på ett annat sätt. Mer on demand där kunderna själva väljer vad de vill titta och lyssna på.
Finns det någon marknadsföring/kampanj som du minns väl?
- Jag har alltid varit imponerad av Coca Cola. Dom har alltid varit smarta tycker jag. Nästan varenda grej som de gjort genom åren har varit imponerande. Jag har inte varit imponerad av ”tok-roliga” grejer, utan snarare hur man fångar upp beteenden i rätt tid. När smartphonen nådde marknaden så märkte man att alla i Coca Cola reklamen hade en smartphone i ena handen, och en Cola i den andra. Det finns alltid en röd tråd i deras marknadsföring med vad som är aktuellt i tiden.
Vad är det som gör att du minns den så väl, tror du?
- Eftersom det var känslan och tillfället kring produkten som var själva budskapet. Det förutsätter ju kanske att varumärket är tillräckligt starkt och att man redan vet vad man ska använda produkten till. Starka reklamer ska nog inte vara så informativa, utan snarare skapa någon form av levnadskänsla. Jag vet hur jag mår när jag dricker en Cola eller när jag är sugen på en Cola, det trycker man på. Lyckas man väcka liv i sinnena genom det emotionella så blir man top of mind direkt.
Har du varit med och skapat någon annorlunda kampanj, någonting utanför boxen?
- När jag jobbade på Texas Longhorn så hade vi olika citat där vi skulle driva lite med oss själva. Att vi var macho, amerikanska osv. Vi kallade exempelvis vår 200 grams ryggbiff för ”Ladies”. Det fanns inget macho kring det över huvudtaget och det var bara på skämt. Vi hade öl-underlägg som vi tryckte upp olika citat på. Ett annat citat var ”vegetarian is an old Indian word for bad hunter”. Jag fotograferade den och publicerade på någon media och upptäckte senare att den hade fått över 100,000 visningar. Jag fick säkert omkring hundra mail om det också, så den väckte verkligen liv i någonting. Det var genialiskt.
- Vi gjorde även en rolig grej med Dunkin’ Donuts när jag jobbade där. Det första ägarna sa var att de inte ville driva med poliser. Jag gick sedan till en PR-byrå för att göra en kampanj inför Thanks Giving och framförde ägarnas önskemål – att vi inte ville göra någonting med poliser. Det PR-byrån presenterade i slutändan hade just med poliser att göra. Budskapet var ”thanks by Dunkin’ Donuts” där vi bjöd på kaffe och munkar till poliser som tack för deras hårda arbete. Kampanjen blev extremt lyckad och en snackis eftersom poliser inte får ta emot mutor. Detta gäller dock bara om det är ett värde över 300 kr, det här handlade ju om betydligt mindre summor. Det gick så långt att ledningen för Stockholms-polisen började skicka ut intern-mail om att inte ta emot fikat. Effekten blev motsatt och poliserna tog emot fikat ändå. Det skapade debatt och man märkte verkligen att folk engagerade sig.
Vad är ditt bästa marknadsföringstips?
- Först och främst så handlar det om att kunna varumärket, att stå för varumärket. Det får inte mjölkas ur av ”kreativa människor” på vägen så att det bara blir en cool grej, utan man ska alltid utgå från varumärkets kärna. Sedan ska man också vara aktuell. En annan sak som är viktig är humor. Det gäller att hitta rätt form av humor för varumärket, för humor passar alltid in på något sätt.
Ser du dig själv som konventionell eller en person som tänker utanför boxen?
- Om konventionell är 0 och utanför boxen är 10 så skulle jag säga att jag är en 7:a. Som VD så måste jag tänka på businessen, det behöver alltid vara affärsmässigt grundat. Det finns väldigt mycket forskning som bevisar vad som fungerar, och det är inte nödvändigtvis att vara ”tok-rolig”. Jag är öppen för att testa nya saker, men det ska vara affärsmässigt förankrat.
Familj?
Fru och barn.
Uppväxt?
Orminge.
Utbildning i korthet?
Gymnasium.
Karriär i korthet?
Kock, köksmästare, säljare, franchise, VD.
Fritidsintressen?
Spela PS4, spela gitarr och laga mat.
Din intresseanmälan har nu sparats och vi kommer behandla den inom kort. Vi kontaktar dig så snart vi kan.