Vad var det som gjorde att du började intressera dig för marknadsföring?
- Min roll på Bzzt är dels marknadschef och dels säljchef. Min ambition som marknadschef är att göra saker som ingen gjort tidigare och möta marknaden på ett oväntat och spännande sätt. Bzzt är väldigt annorlunda jämfört med andra företag. Vi har en lekfull, punkig och galen kommunikation vilket gör att vi kan leka väldigt mycket med vår marknadsföring.
- Vi bryter ganska många för branschen vedertagna regler. Jag menar, vi tar betalt per meter, inga extra avgifter, ingen traditionell taxameter och vi kör ett fordon som folk aldrig tidigare sett. Samtidigt som tjänsten i sig är eko (drivs på miljömärkt el) och reko (svenskbyggda fordon och anställda förare med kollektivavtal).
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
- Jag sitter på dubbla stolar – marknadsföring och framförallt sälj – så det är mycket kundmöten. Vi ska även lansera vår första kampanj i närtid och det är mycket planering kring den. Kampanjen kommer att gå ut i sociala medier och vi kommer att jobba med influencers. Min dag utgörs helt enkelt till stor del av möten med kunder och partners.
Hur söker du inspiration?
- Jag bor i Stockholms innerstad, mitt på Medborgarplatsen i stort sett. Det är väldigt mycket människor och en stressig vardag. Jag hittar ro och balans i livet genom sportfiske, så jag är ute i skärgården väldigt mycket sittandes i fiskebåten. Jag tror att detta stabiliserar upp mitt privatliv till stor del. Vissa mediterar, men jag sitter i fiskebåten och det är där jag samlar tankarna. Jag tror att det är viktigt att hitta ett lugn för att kunna vara kreativ.
Har du märkt av några speciella trender just nu inom marknadsföring?
- Jag tycker att de flesta pratar om att TV-tittandet minskar. Det kanske inte är jätterelevant i sammanhanget. TV är enligt mig fortfarande ett väldigt starkt media. Jag upplever också att ”hypen” kring influencers börjar lägga sig lite. Vi har ett sundare resonemang kring influencers nu än tidigare. Det är intressant att se hur traditionella medier såsom radio och utomhusreklam ökar sett till medieinvesteringar. Detta kan bero på svårigheten att sticka ut i digitala medier. Annonsörerna verkar dra slutsatsen att det är lättare att sticka ut med utomhusreklam eftersom budskapet exponeras där människor befinner sig. Annonsörerna kan nå ut på ett lustfyllt och inspirerande sätt utan att utsättas för den extrema konkurrensen som stundtals råder i digitala medier. Om du till exempel går på bio så kan bioreklamen vara en del av upplevelsen. Om du däremot behöver klicka dig igenom massvis med annonser innan du kommer till det du söker på en hemsida så kan det vara ganska påträngande. Det är precis som ni tänker på Boxconomy – det gäller att nå ut till människor i sammanhang där de är mottagliga för reklam.
Vad spår du för kommande trender inom marknadsföring?
- Vi ska nog inte bara kolla på den senaste tekniken och ”vad som komma skall”. Vi borde också utgå ifrån hur konsumenter tänker. Vi kommer alltid att promenera omkring i städer, och därigenom alltid att se utomhusreklam. Vi kommer förmodligen att fortsätta gå på bio inom en överskådlig framtid och tycka att bioreklam är en härlig del av upplevelsen. Jag tror att vi kommer att backa bandet och undersöka var konsumenterna är, hur de rör sig och vart de är mottagliga för reklam. Digitala medier behöver inte nödvändigtvis alltid vara det bästa.
Finns det någon marknadsföring/kampanj som du minns väl?
- Jag minns en TV-kampanj som är ca 15-20 år gammal. Det är två fiskmåsar som sitter på ett kryssningsfartyg och säger ”Hallå Kaj”, ”Hallå Börje” osv. Jag har för mig att det var reklam för Scandlines. Den har bitit sig fast i mitt minne. En annan kampanj som jag minns är Mini Cooper:s spel där man skulle fånga en virtuell bil. Den som hade bilen i sin ägo efter 1 vecka vann en riktig Mini Cooper. Scandlines reklam var en supertraditionell TV-kampanj, medan Mini Cooper var bland de första interaktiva digitala kampanjerna.
Vad är det som gör att du minns den så väl, tror du?
- Reklamfilmen med måsarna gjordes för väldigt länge sedan och jag tror att man var mer ”corporate” och stel i sin kommunikation på den tiden. Den här reklamen fick dock mig att skratta och det är säkert därför jag minns den. Mini Cooper-kampanjen minns jag väl eftersom de lyckades göra en viral, cool och digital kampanj. Jag kände inte till något annat företag som gjort något liknande, åtminstone inte i Sverige. Det blev en väldigt stor snackis kring det. Jag kommer heller aldrig att glömma när Pokémon Go släptes. Hela Stockholm förändrades och alla sprang runt på torg och parker och skulle fånga Pokémon. Parker förvandlades mer eller mindre till festivaler. Det var sjukt häftigt att se hur spelet förändrade beteendet i en hel stad.
Har du varit med och skapat någon annorlunda kampanj, någonting utanför boxen?
- Inför lanseringen av filmen ”Pokémon: Detective Pikachu” så nyttjade vi kopplingen mellan våra taxi-podar och Pikachu, dvs. att båda är elektriska. Vi folierade och installerade fordonen så att de skulle se ut som Pikachu i filmen. Vi utnyttjade våra fordon på absolut bästa sätt och byggde en hype som gjorde att väldigt många i Stockholm såg Pikachu-podarna. Vi ställde två av våra Pikachu-podar utanför en biograf på Drottninggatan. Jag såg två barn vid det tillfället som gick fram och kramade våra fordon eftersom de vill krama Pikachu. Det är den ultimata effekten – en annons som gör att människor blir så känslomässigt berörda.
Vad är ditt bästa marknadsföringstips?
- Våga tycka saker. Släpp det här med att vara ”corporate”. Det är klart att man måste vara seriös till en viss grad, men våga ta ställning och våga sticka ut hakan lite. Var inte rädd för vad enstaka personer ska tycka. Bzzt har från första början tagit ställning i frågor som vi anser vara viktiga. Till exempel att rösta i riksdagsvalet eller att uppmuntra barn att skolka för att delta i miljömanifestationer. Det är bara några exempel.
Ser du dig själv som konventionell eller en person som tänker utanför boxen?
- Jag skulle säga att jag alltid försöker tänka utanför boxen. Jag tror dock inte att det bara går titta framåt som jag nämnde tidigare. Vi behöver stanna upp, andas och se var vi står. Vi ska absolut tänkta utanför boxen, men inte sväva ut för mycket så att vi tappar bort budskapet. Jag tror inte att ”tänka utanför boxen” ska vara ett självändamål. I slutändan handlar marknadsföring om att uppnå en kommersiell nytta och nå ut till människor. Ibland uppnår man resultat genom att tänka utanför boxen, men det går även att göra genom att stå i boxen.
Familj?
Bor med världens bästa sambo.
Uppväxt?
Till en början Vasastan i Stockholms innerstad. Därefter flyttade mina föräldrar till skärgården, ute på Dalarö.
Utbildning i korthet?
Jag började karriären tidigt och har utbildat mig fortlöpande via arbetsplatserna som jag varit på.
Karriär i korthet?
Det hela började med telefonförsäljning för att sedan ta steget in i mediebranschen på arbetsplatser såsom Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, därefter med influencers på United Screens och Troot, för att tillslut landa helt rätt som marknads- och säljchef på Bzzt. Ett medie, men med grunden som ”taxi” bolag.
Fritidsintressen?
Sportfiske, träning, vänner och jobb. Jobbet är så roligt att jag gladeligen gör det även på fritiden.
Din intresseanmälan har nu sparats och vi kommer behandla den inom kort. Vi kontaktar dig så snart vi kan.