Intervju med Thomas Bäckström, Taxi Stockholm

Adam Ahlbom, Affärsutvecklingschef på Boxconomy (till vänster) tillsammans med Thomas Bäckström, Försäljnings- och marknadschef på Taxi Stockholm (till höger).
Adam Ahlbom, Affärsutvecklingschef på Boxconomy (till vänster) tillsammans med Thomas Bäckström, Försäljnings- och marknadschef på Taxi Stockholm (till höger).

Vad var det som gjorde att du började intressera dig för marknadsföring?

- Det ligger verkligen väldigt långt tillbaka. Jag har arbetat med försäljning i ungefär 28 år. Bakgrunden var att jag jobbade mycket med internetmedia i slutet av 90-talet, och där gick försäljning och marknadsföring ihop väldigt mycket. Jag förstod ju att det blev mycket lättare att sälja om man marknadsför sig rätt, vilket gjorde att jag började intressera mig för marknadsföring. Jag tycker ju att försäljning och marknadsföring går hand i hand. Därför är det självklart mig att tänka på bägge delarna.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

- Det är sjukt mycket möten! Det är väldigt roligt av den enkla anledningen att det är väldigt mycket partnermöten. Så som jag ser det – de absolut största kunderna du har, de ska du se som dina partners. Du ska behandla dessa som dina partners, precis som du exempelvis behandlar din partner privat. När du lyckas få en kund att bli din partner, då har du verkligen stärkt banden sinsemellan och det är enormt viktigt på lång sikt.

- En av våra partners är exempelvis Stockholm Live där vi har en form av exklusivitet på i princip alla stora event och arenor i Stockholm. Solvalla är en annan partner där vi jobbar väldigt mycket med säkerhetsfrågor ur ett logistiskt perspektiv runt de stora eventen. Vi är även en exklusiv partner kring transporter för Pride. Det är den här typen av partners som vi jobbar med väldigt mycket. Sedan är jag naturligtvis med i andra stora kundmöten som handlar om andra frågor än bara Taxi-åkande. Det kan exempelvis vara krav på miljö och sådana saker.

- Det blir många olika områden som berörs och det är det jag menar – försäljning och marknadsföring inte två olika saker. På varje möte där du är ute och marknadsför så säljer du ju, och när du säljer så måste du marknadsföra. I min värld så är inte sälj- och marknadsfrågor separerade, utan det ska ge mervärde och bli en bra lösning för både oss och kunden i slutändan.

Hur söker du inspiration?

- Jag får enormt mycket inspiration från mina team och de människor jag jobbar med. En sak som jag kommit till insikt med är att jag inte är expert på någonting egentligen. Min styrka ligger i att driva saker vidare och se till att omge mig med experterna som kan detaljerna. Jag ska sedan vara lite inspiratör och kunna ta de stora frågorna. Detaljerna å andra sidan, där har jag experterna runt omkring mig som tar hand om det. Jag ser mig själv som en kompletterande del i teamet där jag tar de stora frågorna i ett övergripande perspektiv, och så har respektive person sina färdigheter som bidrar.

- Jag gillar att arbeta med personer som tar väldigt mycket ansvar, så jag ser till att delegera ansvar och ge mandat att ta egna beslut. Gillar man det så gillar man att jobba med mig! Jag har team både på marknads- och på säljsidan eftersom det berör olika former av expertis, men de sitter i samma rum. Teamen är uppbyggda kring frihet under ansvar, att kunna tänka själv samt dra nytta av alla resurser och kompetenser som finns. Jag kan vara ett väldigt bra bollplank och ser inte mig själv som en ledare som ”sitter på alla svaren”.

Vad spår du för kommande trender inom marknadsföring?

- Några saker som jag tror väldigt mycket på framåt är snabb kommunikation och att vara i kanaler där kunden finns, på kundens villkor. Tidigare har mentaliteten varit att ”alla ska hålla på med appar” vilket har talat om för kunderna att ”du måste vara där vi vill att du ska vara”. Framåt så tror jag att vi som leverantörer måste se till att vara där kunden är. Ett exempel på detta är KLM som möjliggjort för kunder att boka flygresor via Messenger. Det är ett ypperligt exempel på att vara där kunden är, i stället för att tala om för kunden att gå till dig. Det här gör att det blir otroligt viktigt att skapa fler samarbeten och inte tro att man står starkast själv, utan man ska finnas i ett sammanhang där kunden vill att man ska finnas.

Finns det någon marknadsföring/kampanj som du minns väl?

- Några riktigt sköna klassiker som man aldrig kommer att glömma är till exempel OLW ”Var é brudarna?”, den sitter liksom. Sedan har vi Norrlans Guld ”När du vill vara för dig själv en stund”. Vasakronan ”Dra in magen så jag kommer förbi och fram”, det går ju inte att sudda ut (skratt). Det finns några sådana riktigt bra exempel.

Vad är det som gör att du minns den så väl, tror du?

- Framförallt så handlar det om kontinuiteten tror jag, att man jobbar långsiktigt. Sen är det ju också så att humor är ganska viktigt. Ta till exempel Vasakronan, den tycker man ju är rolig. Det går ju inte att låta bli att le lite grann gnällspiken drar igång (skratt). Det finns också en tydlig närhet till ”den vanliga personen”. Jag kan exempelvis inte relatera till någon överdrivet snygg fotomodell. Alla de här reklamerna jag nämnde kan man ändå någonstans se sig själv i. Inte känna att de här personerna är över mig, utan att vi är på samma nivå. Jag tror att detta är nyckeln i reklam över huvud taget. För att komma igenom bruset så måste man hamna på kundens nivå. Det är bara att gå tillbaka till själv så hittar man många nycklar.

Har du varit med och skapat någon annorlunda kampanj, någonting utanför boxen?

- Jag gillar rekryteringskampanjen som vi har just nu. Vi på Taxi Stockholm känner att vi faktiskt kan vara lite kaxiga och sticka ut hakan eftersom vi känner oss otroligt trygga i vilka vi är. Så vi bestämde oss för att göra något annorlunda. I kampanjen är huvudpersonen en politiker/VD som är väldigt ifrågasatt och omgiven av kritiska journalister. Personen går fram till en taxi, slänger sin portfölj mot journalisterna, stjäl taxin och bränner iväg. Det kommer sedan upp en text som säger ”Är du också trött på ditt jobb? Vi söker just nu 800 förare”. Det finns en annan variant av samma reklam där personen hoppar in i baksätet och svär, medan taxichauffören vänder sig om och säger ”Dags att byta jobb kanske?”. Detta är en kampanj som vi är väldigt stolta över och som vi jobbat mycket med.

- Sedan jobbar vi väldigt mycket med story telling. Jag tror inte att någon i deras vildaste fantasi kan föreställa sig hur mycket sköna storys som finns från taxichaufförer kring saker som de upplevt i tjänst. De är med i alla situationer i folks liv. Man kan exempelvis ta del av många sköna storys i Facebook och Instagram, allt ifrån chaufförer som har räddat liv till barnfödslar. Detta har skapat ett extremt stort engagemang och haft stor genomslagskraft. Det är otroligt många som delar, gillar och kommenterar den här typen av inlägg. Detta är mycket roligare att prata om än att säga ”åk med oss och få 50 kr rabatt”.

Vad är ditt bästa marknadsföringstips?

- Fakta. Data. Känn inte så himla mycket, utan gå på fakta. Förstå din målgrupp, förstå din kund, var nära och prata om relevant innehåll. Att bara prata om det du kan tillföra når inte fram på samma sätt. Om du till exempel har en kund som sätter miljön väldigt högt upp på sin agenda – prata om miljön i så fall! Det tror jag är viktigt. Inte bara mata ut sitt eget budskap, utan att också lyssna på sina kunder och förstå vad som är viktigt för dom. Kolla på vad du gör själv om du tycker är lika viktigt och prata om det! Resten brukar lösa sig själv.

- Jag tror att ett vanligt misstag som görs inom marknadsföring, framförallt inom små företag, är att man utgår ifrån sig själv. Men jag är ju inte alla andra, så därför bör jag inte lyssna alltför mycket på mig själv. Ta reda på vad den stora massan egentligen tycker. Sedan kan det ju råka vara så att jag tycker likadant många gånger, men jag ska inte utgå från mig själv för den sakens skull. Våga även prova pilotprojekt och nya saker, men med respekt för företagets strategi.

Ser du dig själv som konventionell eller en person som tänker utanför boxen?

- Jag skulle nog säga att jag är mitt emellan. Jag är jätteglad över att jag har ett väldigt kompetent team där jag kan vara alldeles för mycket utanför boxen. Jag gillar idéer och det kan gå snabbt ibland, men då har jag sjukt sköna människor runt mig som bromsar och frågar ”har du tänkt på det här?”. Då blir jag med mer konventionell och tänker vi kan göra på ett lite annorlunda vis. Ibland gör vi saker utanför boxen och det är jag absolut inte främmande för. I en perfekt värld skulle jag vilja jobba i en organisation som bara tänker utanför boxen där det inte finns några risker över huvud taket (skratt), men riktigt så fungerar det ju inte.

5 snabba

Familj?
Gift och har 3 barn.

Uppväxt?
Södertälje.

Utbildning i korthet?
Grundskolan och började arbeta väldigt tidigt.

Karriär i korthet?
Har jobbat med försäljning och marknadsföring de senaste 30 åren. Bland annat inom telecom och internetmarknadsföring. Ledarskap har varit den röda tråden genom hela min karriär.

Fritidsintressen?
Jobba! För mig går jobb och fritid ihop. Jag har nog aldrig varit ledig mer än 2 veckor i följd. Vi lever i en magisk värld där man kan jobba i princip var som helst med hjälp av uppkoppling. Jag sitter även med i styrelser och engagerar mig i charity för start-up bolag eftersom jag tycker att det är fantastiskt roligt.

Tack!

Din intresseanmälan har nu sparats och vi kommer behandla den inom kort. Vi kontaktar dig så snart vi kan.

Intresseanmälan

Börja annonsera med Boxconomy